Strona 1 z 2

Zielono mi

: 10 grudnia 2017, 20:28
autor: MrRogalik
Cześć!

Bardzo mi miło ,że mogłem dołączyć do Waszej społeczności ;-)
Od zawsze interesuje się oglądaniem samolotów (czy to na przelocie czy na ziemi), ale było to po prostu oglądanie. Ogólnie interesuję się fotografią więc czasami pstryknąłem fotkę na maksymalnym powiększeniu a następnie zbliżałem dodatkowo zdjęcie na aparacie ,dzięki czemu możliwe było swobodne odczytanie linii lotniczej,malowania lub numeru.
Jakiś czas temu stwierdziłem ,że fajnie by było wejść na wyższy stopień wtajemniczenia w ten temat -stąd rejestracja na forum i wiele lektur internetowych. W telefonie mam apkę Flightradar 24, do tego nasłuch na żywo z aplikacji ATP ,która działa super i praktycznie bez większych opóźnień -zgodnie z danymi na FL24. Jestem też częstym gościem na Wrocławskim lotnisku -pod płotem lub pod szybą. Niestety nie mamy żadnej górki spotterskiej :oops:

W tym temacie chciałbym Was prosić o szybki kurs i przeprowadzenie przez MUST KNOW tego forum. Czyli co fajnie byłoby wiedzieć, od czego zacząć, co przeczytać? Może na początku powinienem zacząć od zapoznania się z korytarzami powietrznymi, które są gdzieś wysoko nade mną?
Tematów tyle co wody w oceanie na temat wyboru lornetek ,ale również tyle samo opinii. Planuję również (na święta) zakup pierwszej lornetki. Chciałbym żeby była to lornetka w miarę uniwersalna, abym mógł cokolwiek zobaczyć na wysokości przelotowej, na ścieżce podejścia do lądowania we Wro, na pasie startowym lub z balkonu (chętnie poobserwuje też nocne niebo). Na początek chciałbym postawić na mobilność i naukę obserwacji stąd po wielu lekturach mój wybór padł na 10x50 (raczej nikona Aculon). Co myślicie o tym wyborze? Na początek się sprawdzi? W miarę poznania tematu zakupiłbym coś większego typu SkyMaster 15x70 lub większe ze statywem.

Podsumowując... Cześć wszystkim i proszę Was o punktową instrukcję poruszania się po forum, linki do MUST KNOW :mrgreen:

Pozdrawiam!

Re: Zielono mi

: 10 grudnia 2017, 22:24
autor: knx08
Witamy na forum :-)

Na początek, polecam Skyvector, tam masz mapkę górnych dróg powietrznych nad PL (po wybraniu World Hi), ewentualnie zarejestrowanie się AIP Poland, gdzie masz mapki dróg w formacie .pdf. Co do sprzętu, zapraszam do działu poświęconemu temu zagadnieniu, warto go przewertować i podjąć decyzję o sprzęcie :-)

Powodzenia :-)

Re: Zielono mi

: 10 grudnia 2017, 23:24
autor: Scorpio86
Witamy! Każdy kiedyś zaczynał i każdy na początku swojej spotterskich drogi był "zielony" dlatego stopniowo wszystko ogarniesz :-)

Na forum jest wiele ciekawych tematów i na pewno znajdziesz coś dla siebie.
1. W tym dziale znajdziesz zdjęcia samolotów na wysokości przelotowej (z podziałem na miesiące) - viewforum.php?f=1

2. "SWO (System Wczesnego Ostrzegania)": W tym temacie piszemy o interesujących samolotach, które lecą nad Polską. Nawet jak ktoś nie ma aparatu lub lornetki to może poprzez obserwację radaru pomóc innym udokumentować/sfotografować dany przelot - viewtopic.php?f=30&t=1328

3. "Nowe malowania 2017": Tutaj wstawiamy najnowsze malowania samolotów - viewtopic.php?f=5&t=1271&start=204

4. "A350 Xtra Wide Body v B787 Dreamliner"- Aktualności, zdjęcia, filmy i wszystko inne co dotyczy tych dwóch samolotów - viewtopic.php?f=5&t=1229&start=144

5. "Czym obserwować i czym robić zdjęcia" - Porady dotyczące sprzętu do obserwacji i fotografowania - viewforum.php?f=2

To tak na początek, ale tematów wartych przeczytania jest na tym forum zdecydowanie więcej. Myślę, że w długie, zimowe wieczory będziesz miał trochę czasu żeby przejrzeć archiwalne tematy. Jeżeli masz jakieś pytania "na szybko" to zawsze możesz skorzystać naszego czatu.

Re: Zielono mi

: 10 grudnia 2017, 23:50
autor: MrRogalik
Dzięki za odpowiedzi ,w szczególności za post z linkami do poszczególnych działów oraz za mapkę. Zabieram się do lektury i mam nadzieję, że wkrótce będę miał również swój wkład w rnav :)

Re: Zielono mi

: 11 grudnia 2017, 12:45
autor: vader
Cześć,

zdecydowanie brakuje nam ludzi z zachodniej Polski, a w okolicach Wrocławia całkiem przyjemny ruch. Mam nadzieję, że szybko się wkręcisz w fotki RNAV :-) Witamy na forum, a na mapkę powinienem Cię dodać dzisiaj wieczorem.

Re: Zielono mi

: 11 grudnia 2017, 18:16
autor: MrRogalik
Co do mapki, do której dzisiaj przysiadłem : pierwszy raz widzę ją na oczy :roll: Nie mam pojęcia czy właściwie się nią posługuję i prawidłowo odczytuję ,chociaż linii przechodzących przez moje współrzędne nie sposób ominąć :-P
Pozwoliłem sobie na zaznaczenie korytarzy, które są najbliżej mnie (czerwone linie). Nie wiem na ile mogę sobie pozwolić z rozmachem odległości od WCL - bo rozumiem ,żę to Wrocław? :D (zaznaczyłem zielonym "kółkiem"). Jeżeli źle, poprawcie mnie.

L986 -RNAV
Y210 - PPR - o co chodzi ? Czy to jakaś chwilowa wysokość w tym miejscu ,akurat w okolicach Wrocławia?
P193 - RNAV
N871 - RNAV
L617 - RNAV
L619 - RNAV
L616 - RNAV

Obrazek

Czy istnieje opcja sprawdzenia jakichś regularnych połączeń ,które korzystają z tych korytarzy? Czyt. czy jestem w stanie przewidzieć co będzie na niebie jutro?

Dodatkowe pytania dot. oznaczeń na mapie.
Trójkąty bez wypełnienia i z nim. Czy są to punkty zgłoszenia się samolotu do jakiegoś kontrolera? W przypadku braku wypełniania -na żądanie a w przypadku wypełnionego trójkąta - obowiązkowo?

Nazwy typu MISKA -najbliżej Wrocławskich Strachowic - to nazwy tychże punktów kontrolnych czy jak to inaczej nazwać?

Czytam dalej! Jeżeli ktoś odpowie uzupełnię w międzyczasie podstawy :-D

Re: Zielono mi

: 11 grudnia 2017, 18:49
autor: K_M
MISKA,ROTOL itp. to nazwy punktów nawigacyjnych, używają tego piloci i "kontrola lotów" do lotu według planu/czasem zmiany tego planu.
Trójkąty na mapie to są te punkty nawigacyjne, wypełnione to tak zwane punkty kluczowe, "puste " punkty zwykłe
co do przewidywania, pewne Loty da się przewidzieć inne nie, na pewno nie jest tak że jak dziś samolot jest o 15 to jutro też będzie w tym samym miejscu o 15. Dzis na szczęście mamy "radary" takie jak Flightradar24/planefinger/raarbox24/adsbexchange, więc w czasie rzeczywistym widać gdzie jaki samolot się znajduje

Re: Zielono mi

: 11 grudnia 2017, 19:29
autor: Scorpio86
MrRogalik pisze: 11 grudnia 2017, 18:16 Czy istnieje opcja sprawdzenia jakichś regularnych połączeń ,które korzystają z tych korytarzy? Czyt. czy jestem w stanie przewidzieć co będzie na niebie jutro?
Wystarczy, że przez kilka dni/tygodni będziesz regularnie śledził flightradar24 i sam zobaczysz jakie linie latają nad Twoją głową. Nie jest tak, że dany przewoźnik jest na zawsze przypisany do danej drogi. Owszem bywają w miarę stali bywalcy, ale trzeba być przygotowanym na to, że wszystko może się zmienić. Może być tak, że dana linia lata u Ciebie dzień w dzień, aż w końcu przyjdzie taki moment, że nie zobaczysz jej przez kilka lat. Decyduje o tym wiele czynników (z sytuacją polityczną włącznie). Taki "radarowy spotting" to nie tylko świetna zabawa, ale również znakomite wprowadzenie do fotografowania lub obserwowania.

Re: Zielono mi

: 12 grudnia 2017, 21:35
autor: MrRogalik
Odkurzyłem dzisiaj swój aparat, konkretnie mam zestaw :

- puszka Nikon d90
- Tamron 70-300 4-5.6
- Nikkor 18-105 3.5-5.6
- Kir Nikkor 18-55
- Stałka Nikkor 35 1.8G

Jakkolwiek tutaj przydać może mi się wyłącznie Tamron :-P
W jasny i piękny dzień jestem w stanie zrobić coś na wysokości przelotowej ,ale tylko zbliżenie komputerowe wyciąga obraz ,z którego można coś rozpoznać. Na chwilę obecną nie stać mnie na nic dłuższego , może kiedyś :(
Na forum dodajemy zdjęcia RNAV. Myślę ,że mógłbym nacieszyć oczy zdrowo kopniętych użytkowników forum zdjęciami z podejść do lądowania na Wrocław Strachowice. Co z takimi zdjęciami? Nie jest to wysokość przelotowa ,do jakiego działu mógłbym dorzucić fotki ?
Ewentualnie chętnie się pochwalę zdjęciami z przeszłości ,do których wracam aż po dziś dzień ,aby nacieszyć oko - gdzie z takimi fantami ? :)
Odpowiednim miejscem będą lotniska i okolice ? - dot. Lotniska oraz ścieżki podejścia.
Gdzie natomiast zdjęcia np. Z pikników lotniczych ?

Re: Zielono mi

: 12 grudnia 2017, 22:01
autor: Scorpio86
Zdjęcia z Wrocławia tutaj - viewforum.php?f=26

Pilniki/pokazy tutaj - viewforum.php?f=25

Ciekawsze zdjęcia rnav też możesz spokojnie wstawiać na forum. W tym hobby liczy się dokumentacja danego przelotu oraz radość z fotografowania/obserwowania. Jakość zdjęcia ma drugorzędne znaczenie.

Re: Zielono mi

: 13 grudnia 2017, 08:08
autor: vader
MrRogalik, jak napisał Scorpio, zawsze możesz robić zdjęcia przy pomocy 70-300. Tutaj przykładowe moje zdjęcia, z takiego zestawu:

viewtopic.php?p=43534#p43534

Re: Zielono mi

: 13 grudnia 2017, 17:31
autor: MrRogalik
Całkiem fajnie to wygląda, przy niskim ISO i wykadrowaniu na komputerze powinno dać radę ;)
W piątek mam wolne - może uda się coś pokombinować, oby pogoda dopisała!