Skąd obserwujemy

Tutaj dowiesz się czegoś więcej o nas i o naszej pasji.
Awatar użytkownika
FL350
Posty: 257
Rejestracja: 07 lutego 2007, 00:30
Lokalizacja: Beskidy
Kontakt:

Forum staje się coraz bardziej profesjonalne i tworzymy coraz lepiej zgrany zespół. A przynajmniej ja takie wrażenie odnoszę.

W związku z tym chciałbym każdemu z Was zaproponować w wolnej chwili przygotowanie mapki pokazującej Waszą lokalizację.

Do mojej mapki się przyłożyłem. Stworzenie jej zajęło mi dobre dwie godziny. Ale wystarczy zrobić coś prostego i schematycznego. Chodzi o to, aby powstała swoista baza danych spotterskich, do której każdy będzie miał swobodny dostęp. Można wtedy łatwo sprawdzić jakie fragmenty nieba i jakie drogi lotnicze każdy z nas ma w zasięgu swojego wzroku/aparatu. Dzięki temu będziemy mogli jeszcze bardziej usprawnić naszą i tak fantastyczną współpracę.

W przyszłości można połączyć taką mapę z dobrze zorganizowanym SWO (Systemem Wczesnego Ostrzegania), który w poszczególnych przypadkach cały czas wśród nas funkcjonuje. Kiedy stworzyliśmy ten termin z Pawłem W. nie sądziłem, że wszystko potoczy się tak wspaniale.

Dziś mamy tu zgrany zespół profesjonalistów, pomagający sobie nawzajem i niepodatny na ataki z zewnątrz. Podajemy istotne informacje, prezentujemy nowości, wykonujemy coraz lepsze zdjęcia, roszyfrowujemy rejsy, odkrywamy nowych właścicieli smug na naszym niebie, piszemy o pogodzie a nawet, dzięki działowi anglojęzycznemu, odwiedzają nas goście z zagranicy. I tak trzymać
Żeby już nie nudzić, przedstawiam jako pierwszy moją mapkę.

Poniżej widzicie wersję pomniejszoną, mieszczącą się w granicach wymiarów oficjalnie dopuszczonych na naszym forum.

Po kliknięciu w mapkę otworzy się wersja w pełnym wymiarze, niewątpliwie czytelniejsza.

EDIT: Ha, Photobucket i tak ją pomniejszył i zamienił z bmp na jpg...

Oto podstawowe informacje związane z moją lokacją oraz symbolami i oznaczeniami widniejącymi na mapie.

Bazą mapy jest zrzut (printscreen bmp) z obrazu uzyskanego na maps.google.com, po odpowiednim wyskalowaniu tak, aby obejmował interesujący mnie obszar. Następnie w programie graficznym (teoretycznie wystarczyłby Paint, choć ja użyłem mojego PSPX) naniosłem na mapkę:

- nazwy głównych miejscowości

- drogi lotnicze (czerwone linie) wraz z desygnatorami

- punkty nawigacyjne (żółte kwadraciki) wraz z nazwami

- miejsca przeprowadzania obserwacji (czerwone kropki)

Jak widać, mieszkam w Żywcu i stamtąd prowadzę większość swoich obserwacji. Dodatkowo obserwacji dokonuję ze szczytów trzech gór (Żar w Beskidzie Małym, Skrzyczne w Beskidzie Śląskim i Pilsko w Beskidzie Żywieckim), do których mam przysłowiowy rzut beretem. Oznaczyłem je mniejszymi kropkami oraz opisałem.

Obszar mapy, a tym samym objęte nim drogi lotnicze, określa mniej więcej zasięg mojego wzroku. W odległości na tyle niewielkiej, że możliwa jest dokładna identyfikacja samolotu oraz ma sens fotografowanie znajdują się w moim przypadku:

- droga UL984 (odcinek między punktami Nomix a Skavi)

- droga UP193 (niestety niewiele tu widuję)

- droga UL856

- drogi UM66 i UM866

- droga UM985

- skrót LETKI - BABKO

Dodatkowo nad moją miejscowością przebiegają inne skróty. Nie zidentyfikowałem na 100% ich punktów początkowych i końcowych (tu o pomoc poprosiłbym może kolegów ze skanerami), ale biegną pomiędzy Słowacją a radiolatarnią Jędrzejów, na linii SW-NE-SW. Głównie latają nimi samoloty LOT między Warszawą a miastami Europy Środkowej i Południowej, ale zdarzają się także inni przewoźnicy (głównie skandynawscy, oraz Austrian Group i Alitalia).

Jeśli chodzi o drogi: UN744,UM984UL999 (niewidoczna na mapie), są one na tyle odległe, że identyfikacja samolotów udaje się tylko przy bardzo korzystnych warunkach.

Może pewnego dnia stworzymy spotterską mapę Polski. Od strony technicznej mogę się tego podjąć (niech się w końcu na coś przyda to wykształcenie). Znalazłyby się na niej (oznaczone przykładowo czerwonymi punktami) miejsca z których obserwujemy my wszyscy. Po naniesieniu na mapę linii odpowiadających drogom i skrótom, otrzymamy świetne narzędzie. Jeśli powysyłacie do mnie dane namiarowe na siebie, mogę sporządzić mapę (uaktualnianą na bieżąco).

Co wy na to?

Dziękuję za uwagę wszystkim którzy dotrwali do końca.

No i przedstawiam moją mapę:
Obrazek
Awatar użytkownika
Kilerek
Posty: 385
Rejestracja: 07 lutego 2007, 00:47
Lokalizacja: Szalowa

Witam

No pomysł jest znakomity. Ja przygotowałem swoją mapke. Mapka jest w wysokiej rozdzielczości dlatego na forum wstawiłem klikalna miniaturke:

Obrazek

Na mapce zaznaczyłem drogi lotnicze, miejscowosci, a także linią zieloną zaznaczyłem skróty na jakich widze samoloty.

Z tego wszystkiego zapomniałem o opisach swoich warunków obserwacji na poszczególnych drogach. A wiec:
UL984- Cały dzień znakomita widoczność.
UN133 - Znakomita widoczność tylko do południa, potem to już całkowicie pod słońce.
UL623/619 - Tak samo jak na UN133
UL999 - Dobra widoczność od rana do wczesnych godzin popołudniowych, potem przeszkadza słońce. Aczkolwiek jak słońce zejdzie już nisko, to wtedy mam znakomitą widoczność na tą droge bo widze pięknie oświetlone smugi samolotów które są w bardzo dużej odległości (widze ten skręt który jest wykonywany nad granicą Polski).
UM857> - Od rana do południa bardzo słaba widoczność za sprawą słońca. Po południu już jest znacznie lepiej i widoczność jest bardzo dobra

Co do skrótów ARDAG-LENOV, PADKA-TEPNAto nie ma co wiele sie rozpisywac bo jak widać na mapce, obydwa skróty przecinają sie nad moją miejscowością. Ja również mam pewne wątpliwości co do skrótu PADKA-LUGOL, ponieważ samolot lecący tym skrótem miałbym całkowicie na południu a nigdy tak nie miałem. Zawsze samoloty przelatują u mnie w zenicie lub lekko przesunięte na północ.

Pozdrawiam.
UN133 UL984 UL986 UL999 UL619 UL623 PADKA-TEPNA LENOV-ARDAG oraz inne.

Moje JP.net
Awatar użytkownika
Gryni
Posty: 1110
Rejestracja: 07 lutego 2007, 00:45
Lokalizacja: Bielsko-Biała EPBA

Jestem całkowicie za udzielaniem sobie informacji o nadlatujących samolotach.

Współpracuje z dwoma Spotterami spod UL984, i nie narzekam.
ZRT460/457M
G@wron
Posty: 1169
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:40
Obserwuję: L621
Lokalizacja: Warszawa - EPWA

To i ja pokażę swoją daaawno temu zrobioną mapkę... ;-)
Krzyżyk oznacza mój Zamość
Obrazek

Ja do swojej mapki wykorzystałem internetową mapę samochodową, gdzie wprowadziłem współrzędne punktów i łączyłem drogi... zrobiłem tak całe województwo lubelskie... i zbrakło mi werwy...
UM860- Idealny zenit, super warunki cały dzień...
UL980- Widoczny cały dzień w pięknym świetle, ale niestety jest kawałek...
UN191- Tylko w super pogodzie, bo jest daaaaaleko
UM977- Blisko, ale przeważnie pod słońce, i warunki do...
Pozdrawiam, Łukasz.
PawelB
Posty: 681
Rejestracja: 06 lutego 2007, 03:58
Lokalizacja: Bełżyce

Witam
Obrazek
Mapka moich okolic i części województw. Drogi i nazwy nanioslem na mapę Polski, która była w "National Geographic" a teraz wisi sobie na ścianie i przyciąga wzrok. Może nie przedstawia idealnie dróg, ale jakby tak wyliczyć srednią z danej drogi to czy leciał bardziej na E czy W to tak by się prezentowało przecież reguły nie ma. Chociażby dzisiejszy przypadek z 747 z UL980 jak leciał 40 km na poludnie.

A więc:
UL98 mam oficjalnie w zenicie, w większości przypadków jednak troszkę z boku oraz duże odchylenia na kilkanaście kilometrów na N/S, obserwacje przez cały dzień OK, ale w lecie po południu trzeba focić od wschodu aby fotki były ok, o tej porze na zachodzie słońce jest wysoko i aparat pod słońce.
UL999 mam w zenicie lub nieznacznie z boku samoloty, obserwacje bezproblemowe cały dzień poza południem
UL621 większość maszyn do/z Okęcia i bez smug, obserwacje do 11 potem już słońce daje się we znaki
UM984 od rana do 14 słońce ładnie oświetla maszyny, później niestety słońce przeszkadza
UM857 od rana do południa ładnie oświetlone maszyny, później już pod słońce
UN191cały dzień OK, z tym, że ta odległość 50 km najbardziej utrudnia obserwacje
UM860 cały dzień super widok, samoloty z odległości 20 km widać pięknie z profilu i nie ma problemu ze światlem, jedynie Emirates się trochę świeci po tej 17
I chyba tyle
lornetka, notes, obserwacja - wspomnienia to jest to !
Awatar użytkownika
FL350
Posty: 257
Rejestracja: 07 lutego 2007, 00:30
Lokalizacja: Beskidy
Kontakt:

Panowie, dziękuję serdecznie za odzew!

Wiedziałem, że zechcecie połączyć siły.

Liczę równiez na pozostałych.
Jeśli zbierze się więcej materiału obiecuję (bezinteresownie) wykonać mapę i opracowanie Polish Spotting z nami w roli głównej!
Piszcie, szkicujcie, dzielcie się. Czekam...

Miłego wieczoru,
Rafał

P.S. A tak przy okazji, miło więcej o was wiedzieć.

I z chęcią zobaczyłbym wasze gęby.
G@wron
Posty: 1169
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:40
Obserwuję: L621
Lokalizacja: Warszawa - EPWA

FL350 napisał:

I z chęcią zobaczyłbym wasze gęby
Jak się ostrzygę, wymyję i ogolę to dopilnuję by coś podesłać od siebie...
Pozdrawiam, Łukasz.
Awatar użytkownika
FL350
Posty: 257
Rejestracja: 07 lutego 2007, 00:30
Lokalizacja: Beskidy
Kontakt:

G@wron napisał:
Jak się ostrzygę, wymyję i ogolę to dopilnuję by coś podesłać od siebie...
No przestań! przecież widzisz, że ja na zdjęciach zawsze jestem nieogolony...

Ale umyć się możesz. W końcu to profesjonalne forum!
Kilerek<, no widzisz! Twoja mapka rozwiązała moją odwieczną zagadkę.

Głowiłem się dlaczego widywałem maszynki lecące pod takim właśnie kątem do UL984 (najczęściej towarówki: LH Cargo, PAC, Atlas). Toż to właśnie skrót TEPNA-PADKA. I ostatnio ten sobotni AF Cargo (choć bartek15 twierdzi, że szedł prosto aż na LUGOL, sam nie wiem). W każdym razie dzięki, Bracie!

O, Gawron! Z mapki wynika, że masz blisko do Szce..Sce...Szczsze...Szeczebrzeszyna! To chyba chrząszcze Ci nieźle nawalają w lecie!
Paweł, wreszcie dowiedziałem się gdzie leżą te osławione Bełżyce. Wow!
Awatar użytkownika
Grim Jester
Posty: 118
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:14
Lokalizacja: masz taką twarz???
Kontakt:

FL350 napisał:
I z chęcią zobaczyłbym wasze gęby.
Sam tego chciałeś...
Obrazek

Mapkę wrzucę później
Niemilec Świętokrzyski

Deviant Art
blix
Posty: 33
Rejestracja: 07 lutego 2007, 00:24

A oto moja mapka i miejsce skąd prowadze obserwację :

Mam mieszkanie po stronie wschodniej tak więc do godziny +- 11:30 brak możliwości robienia zdjęć przez teleskop( słońce ogrzewa sprzęt ). Jak wiadomo teleskop potrzebuje w miarę ustabilizowanej temperatury do jakiejkolwiek obserwacji,w przeciwnym razie wszystko faluje.Najlepszy cień bądz noc.

Kiedy uporam się już z tym problemem spokojnie wystawiam sprzęt na balkon.

i tak:
UP851 Rewelacja, przeważnie śmigaja centralnie nad moim blokiem.
UM985 Dobry, choć czesto lataja daleko, ale ok.
UT711 Zdażaja sie dobre dni UN191 Piękne Emiratki po Nim suną .
UL621 Często za plecami ale, AA był piekny...

Pozdrawiam.
Lotar
Posty: 334
Rejestracja: 07 lutego 2007, 00:18
Lokalizacja: Kalinówka k/Lublina

Cześć - pomysł zacny - jak znajdę chwilkę czasu, też podrzucę "swoja lokalizację"

pozdrawiam
Pozdrawiam.
Nikon D50 + Rubinar 1000
Awatar użytkownika
Blank
Administrator
Posty: 517
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:18
Lokalizacja: Choszczno

Witajcie

Ja równiez postaram sie w wolnej chwili coś sklecić.

Mam jednak propozycje.

Czy nie dałoby rady wykorzystać http://www.frappr.com do naszych celów ?

Myśle ze taka poglądowa mapa dałaby szerszy pogląd na nasze lokalizacje :-)
Pozdzrawiam.
Pentax K10D+ MTO 11 CA
ODPOWIEDZ