Mapa dróg lotniczych nad Polską

Wszystko o mapach górnej przestrzeni powietrznej.
Awatar użytkownika
Caprivi
Posty: 5
Rejestracja: 19 kwietnia 2019, 18:59
Lokalizacja: EPTO

Widziałem ten adres ale nie klikałem w Hi i Lo, może dlatego że byłem na telefonie heh, ok to chyba są kierunki i trasy o które mi chodziło... dziękuję
Panasonic Lumix DC-FZ82
Obrazek
Awatar użytkownika
KamHer
Posty: 50
Rejestracja: 30 czerwca 2019, 10:53
Obserwuję: L984, M984, P193, T710, Q10, T709
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Cześć!
Mam takie pytanie. Obrazek przedstawia mniej więcej mapę dróg i skrótów jakie obserwuje. Czerwona kropka to moja lokalizacja. I teraz właśnie... które linie to są drogi, a które skróty? Przykładowo wiem, iż L984 i M984. Jednakże co w przypadku P193? Jak to nazwać? Zaczyna się w punkcie KELEL i kończy w VAGON gdzieś w okolicy Wrocławia. Czyli nie biegnie ona od granicy do granicy. Podobnie sprawa się ma jeśli chodzi o Q10 lub T709.

Oraz korzystając z okazji zapytam - dlaczego niektóre "gwiazki" są zamalowane (np. PADKA, BAVOK, NETIR, TUSIN), a niektóre nie (NOMIX, LURAD, LUVOD)?

Obrazek
Synta 8" + Canon EOS 1300D, Celestron SkyMaster 25x70
Awatar użytkownika
vader
Administrator
Posty: 2854
Rejestracja: 13 stycznia 2008, 11:33
Obserwuję: niebo :)
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Drogi to masz pokazane jako linie z nazwą, np. L984. Nie ma znaczenia jak zauważyłeś, że droga to tylko jakiś odcinek, który nie jest od granicy do granicy. A skrót mamy, gdy leci samolot między punktami, a nie bezpośrednio po drodze lotniczej. Czasem skrot też dostają samoloty lecąc, np. po drodze lotniczej, i obijają w miejscu, gdzie nie ma żadnego punktu nawigacyjnego. Kierowane sa wtedy zazwyczaj na dość odległy punkt, czesto w innym państwie.

Pełne gwiazdki są na granicy państwa.
N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, 12x50, 8.5x32, 2x53
Uniden UBC125XLT, PlanePlotter: mo i vo
Obrazek
Awatar użytkownika
grztus
Posty: 1261
Rejestracja: 05 lutego 2007, 17:57
Lokalizacja: Radom/Warszawa
Kontakt:

Zamalowane gwiazdki to punkty przekraczania granicy FIR EPWW, gwiazdki puste, to punkty pośrednie.
P193 to droga lotnicza. Stosowane są różne literki, bo siecią dróg opleciona jest cała Europa i świat, więc instytucje starają się nie powtarzać nazw.

W Polsce obowiązuje już FRA (Free route airspace), zatem trzymanie się dróg lotniczych nie jest obowiązkowe, ale wszystkie linie zaznaczone na mapie to drogi lotnicze.
Biorąc pod uwagę ortodromę, najwyraźniej nie było potrzeby ciągnąć tej drogi dalej niż do VAGON.
Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
Awatar użytkownika
KamHer
Posty: 50
Rejestracja: 30 czerwca 2019, 10:53
Obserwuję: L984, M984, P193, T710, Q10, T709
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Kontakt:

Dziękuję bardzo :)
Synta 8" + Canon EOS 1300D, Celestron SkyMaster 25x70
Awatar użytkownika
geo
Donator
Posty: 420
Rejestracja: 06 lutego 2007, 04:24
Lokalizacja: Mermet/Tczew
Kontakt:

A to nie jest tak, że waypointy czy to "gwiazdki czy trójkąty zamalowane to compulsory a "puste" to non-compulsory. Przynajmniej tak jest na podejściówkach.
Obrazek
konan 400D & 60D & rubinar 1000mm & synta 8"
http://geo.tcz.pl/projekt_2022/
Awatar użytkownika
grztus
Posty: 1261
Rejestracja: 05 lutego 2007, 17:57
Lokalizacja: Radom/Warszawa
Kontakt:

Jest to właściwie to samo, wlatując / opuszczając granice danego FIR następuje obowiązkowa łączność i hand-off do kolejnej służby. Są to zatem granice FIR.
Na mapie podejścia te punkty już służą do czegoś innego (separowanie ruchu).
Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
ODPOWIEDZ