GRUDZIEŃ 2008
Co ciekawe skyliner podaje jakobyCARGO pisze:Oszczędności i klimat
Jet Airways wypożyczy w leasing (wet lease) samoloty w związku z redukcją kosztów oraz racjonalizacją sieci połączeń w czasach globalnego spowolnienia gospodarczego. Dwa A330-200 trafią do Gulf Air na okres 4 miesięcy, natomiast trzy B777-300ER przez 6 miesięcy będzie użytkował narodowy przewoźnik z Turcji - Turkish Airlines (dla przypomnienia umowa typu "wet lease" zobowiązuje, w tym przypadku 9W jako "dawce maszyny", do kontroli operacyjnej oraz odpowiedzialności za maszynę, nie zmienia się jej rejestracja-czyli nadal pozostaje indyjska z kodem VT, oraz załoga z Indii>.
wiązałoby się to z "wyczyszczeniem" całej ich floty 773ERTurkish Airlines to acquire six 777-300s from Jet Airways, Gulf Air another four_

Pozdrawiam, Łukasz.
No zobaczymy, może po prostu 9W przerzuci się w całości na A340, to by mnie ucieszyło 

Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
www.grztus.pl
Przejęcie Martinair

Komisja Europejska, tym razem pozytywnie odpowiedziała na wniosek KLM o zakup pozostałych udziałów Martinair(MP). Do tej pory KL posiadało 50% udziałów w MP, z dniem 31 grudnia, gdy umowa o przejęciu wejdzie w życie, KLM stanie się całkowitym właścicielem młodszego (założonego w 1958r.) holenderskiego przewoźnika. Komisja do spraw konkurencji miała pewne obawy, odnośnie oferty połączeń długodystansowych z Amsterdamu. Pozostałą połowę akcji KL wykupi od A.P. Moller-Maersk Group. Martinair przechodzi obecnie fazę kryzysu, w ramach restrukturyzacji zrezygnowano z połączeń na krótkich trasach lotniczych, w 2007 przewoźnik odnotował straty rzędu 68.9 mln €, obecna flota MP obejmuje 4x B744, 6x B763 oraz 7x MD11.

Komisja Europejska, tym razem pozytywnie odpowiedziała na wniosek KLM o zakup pozostałych udziałów Martinair(MP). Do tej pory KL posiadało 50% udziałów w MP, z dniem 31 grudnia, gdy umowa o przejęciu wejdzie w życie, KLM stanie się całkowitym właścicielem młodszego (założonego w 1958r.) holenderskiego przewoźnika. Komisja do spraw konkurencji miała pewne obawy, odnośnie oferty połączeń długodystansowych z Amsterdamu. Pozostałą połowę akcji KL wykupi od A.P. Moller-Maersk Group. Martinair przechodzi obecnie fazę kryzysu, w ramach restrukturyzacji zrezygnowano z połączeń na krótkich trasach lotniczych, w 2007 przewoźnik odnotował straty rzędu 68.9 mln €, obecna flota MP obejmuje 4x B744, 6x B763 oraz 7x MD11.
Pozdrawiam DŚ
Zmiany w połączeniach
IBERIA
Ruszyło połączenie Madryt - Kraków 2 razy w tygodniu (środa i niedziela)
IB8176 MAD10:00 - KRK13:05 CR9
IB8177 KRK13:45 - MAD17:10 CR9
Finnair
Przewoźnik anulował dalsze loty na trasie z Helsinek do Gdańska
Emirates
Zmiana w numerach lotów od 29 marca DXB-GLA EK25->EK27 GLA-DXB EK26->EK28
Pojawiły się informacje o dodaniu drugiego dziennego lotu na tej trasie, ale w chwili obecnej to tylko niepotwierdzone spekulacje/plotki
Windjet
Nowe połączenia obsługiwane przez A319 m.in. :
Bolonia - Kraków dwa razy w tygodniu od 31 marca
Bolonia - Ryga raz w tygodniu od 10 czerwca
Yamal Airlines
Z dniem 25 grudnia startuje serwis na trasie Tiumeń - Praga
YC777 TJM15:00 - PRG15:50 B735 czwartek
YC778 PRG17:20 - TJM02:20+1 N735 czwartek
Atlant-Soyuz Airlines
Nowe połączenia w tym:
Moskwa - Salzburg od 20 grudnia
7B325 VKO0630 - SZG07:40 B733 sobota
7B319 VKO1130 - SZG12:30 B733 sobota
7B326 SZG08:30 - VKO13:30 B733 sobota
7B320 SZG13:15 - VKO18:15 B733 sobota
LOT
Anulowanie dalszych operacji na trasie Warszawa - Stuttgart
KD Avia
Przewoźnik rezygnuje z lotów na trasie Kaliningrad - Wiedeń
IBERIA
Ruszyło połączenie Madryt - Kraków 2 razy w tygodniu (środa i niedziela)
IB8176 MAD10:00 - KRK13:05 CR9
IB8177 KRK13:45 - MAD17:10 CR9
Finnair
Przewoźnik anulował dalsze loty na trasie z Helsinek do Gdańska
Emirates
Zmiana w numerach lotów od 29 marca DXB-GLA EK25->EK27 GLA-DXB EK26->EK28
Pojawiły się informacje o dodaniu drugiego dziennego lotu na tej trasie, ale w chwili obecnej to tylko niepotwierdzone spekulacje/plotki
Windjet
Nowe połączenia obsługiwane przez A319 m.in. :
Bolonia - Kraków dwa razy w tygodniu od 31 marca
Bolonia - Ryga raz w tygodniu od 10 czerwca
Yamal Airlines
Z dniem 25 grudnia startuje serwis na trasie Tiumeń - Praga
YC777 TJM15:00 - PRG15:50 B735 czwartek
YC778 PRG17:20 - TJM02:20+1 N735 czwartek
Atlant-Soyuz Airlines
Nowe połączenia w tym:
Moskwa - Salzburg od 20 grudnia
7B325 VKO0630 - SZG07:40 B733 sobota
7B319 VKO1130 - SZG12:30 B733 sobota
7B326 SZG08:30 - VKO13:30 B733 sobota
7B320 SZG13:15 - VKO18:15 B733 sobota
LOT
Anulowanie dalszych operacji na trasie Warszawa - Stuttgart
KD Avia
Przewoźnik rezygnuje z lotów na trasie Kaliningrad - Wiedeń
Pozdrawiam DŚ
"Nowy-stary" przewoźnik z Gruzji

Georgian National Airlines z bazą w Tbilisi, wznowił swoją działalność pod nową nazwą Sky Georgia w związku z pojawieniem się poważnego inwestora z USA - nomen omen Sky Group. W październiku tego roku Georgian zawiesił wszystkie operacje w celu przeprowadzenia reorganizacji w firmie. Pierwszy międzynarodowy lot odbył się pomiędzy stolicami Gruzji i Ukrainy na wyleasingowanej maszynie DC-9 reg. 4L-GNL. 15 grudnia miał miejsce inauguracyjny lot na nowej trasie Tbilisi - Budapeszt , Budapeszt-Ferihegy ma stanowić niejako "bramę" do innych lotnisk w Europie dla pasażerów z tego niewielkiego kaukaskiego państwa. Do floty dołączyła druga tego typu wyleasingowana od Khors Aircompany (Ukraina) maszyna DC-9-50. Firma z nowym inwestorem ma ambitne plany dodania w przyszłości B767 w celu obsługi planowanego połączenia Nowy York - Tbilisi.

Georgian National Airlines z bazą w Tbilisi, wznowił swoją działalność pod nową nazwą Sky Georgia w związku z pojawieniem się poważnego inwestora z USA - nomen omen Sky Group. W październiku tego roku Georgian zawiesił wszystkie operacje w celu przeprowadzenia reorganizacji w firmie. Pierwszy międzynarodowy lot odbył się pomiędzy stolicami Gruzji i Ukrainy na wyleasingowanej maszynie DC-9 reg. 4L-GNL. 15 grudnia miał miejsce inauguracyjny lot na nowej trasie Tbilisi - Budapeszt , Budapeszt-Ferihegy ma stanowić niejako "bramę" do innych lotnisk w Europie dla pasażerów z tego niewielkiego kaukaskiego państwa. Do floty dołączyła druga tego typu wyleasingowana od Khors Aircompany (Ukraina) maszyna DC-9-50. Firma z nowym inwestorem ma ambitne plany dodania w przyszłości B767 w celu obsługi planowanego połączenia Nowy York - Tbilisi.
Pozdrawiam DŚ
SAS sprzedaje udziały w Spanair oraz Air Baltic

Skandynawski przewoźnik sprzeda inwestorowi - Consorci de Turisme de Barcelona and Catalana d'Iniciatives prawa do części wykonywanych operacji przez Spanair, jednak skandynawowie planują pozostanie właścicielem "głównego rdzenia" hiszpańskich linii lotniczych. Umowa o sprzedaży ma się stać wiążąca z dniem 31 stycznia 2009. Transakcja ta ma pozwolić na wzmocnienie pozycji Spanair na hiszpańskim rynku, zapewnienie dominującej pozycji wśród przewoźników oferujących loty z Barcelony. Już wcześniej SAS próbował sprzedać generującego długi przewoźnika z Hiszpanii ale wtedy nie było zainteresowanych. Skandynawowie zdecydowali się na sprzedaż wszystkich swoich udziałów w Air Baltic - to jest 47.2%, po tym gdy próba uzyskania większościowego pakietu zakończyła się niepowodzeniem. Na wykupienie własnych akcji zdecydowali się sami Łotysze z kierownictwa Air Baltic, konto skandynawskich linii lotniczych po tej transakcji powinno zasilić 22.7 milionów $, pomimo tej sprzedaży zostanie utrzymana współpraca o komercyjnym charakterze, pomiędzy SAS a łotewskim przewoźnikiem.

Skandynawski przewoźnik sprzeda inwestorowi - Consorci de Turisme de Barcelona and Catalana d'Iniciatives prawa do części wykonywanych operacji przez Spanair, jednak skandynawowie planują pozostanie właścicielem "głównego rdzenia" hiszpańskich linii lotniczych. Umowa o sprzedaży ma się stać wiążąca z dniem 31 stycznia 2009. Transakcja ta ma pozwolić na wzmocnienie pozycji Spanair na hiszpańskim rynku, zapewnienie dominującej pozycji wśród przewoźników oferujących loty z Barcelony. Już wcześniej SAS próbował sprzedać generującego długi przewoźnika z Hiszpanii ale wtedy nie było zainteresowanych. Skandynawowie zdecydowali się na sprzedaż wszystkich swoich udziałów w Air Baltic - to jest 47.2%, po tym gdy próba uzyskania większościowego pakietu zakończyła się niepowodzeniem. Na wykupienie własnych akcji zdecydowali się sami Łotysze z kierownictwa Air Baltic, konto skandynawskich linii lotniczych po tej transakcji powinno zasilić 22.7 milionów $, pomimo tej sprzedaży zostanie utrzymana współpraca o komercyjnym charakterze, pomiędzy SAS a łotewskim przewoźnikiem.
Pozdrawiam DŚ
Koniec rozmów pomiędzy BA i QF

Rozmowy w ramach sojuszu Oneworld o przyszłym scaleniu pomiędzy narodowymi przewoźnikami ze Zjednoczonego Królestwa oraz Australii zakończyły się fiaskiem, linie te nie zdołały wypracować wspólnego stanowiska. BA oraz QF nie mogły się dogadać co do długoterminowych i szczegółowych warunków połączenia, mimo to obaj przewoźnicy nadal będą ze sobą współpracować zarówno jako operatorzy oferujący loty na tych samych trasach pomiędzy UK oraz Australią, oraz jako partnerzy będący częścią Oneworld. Już na samym początku rozmów pomiędzy Brytyjczykami i Australijczykami, podkreślali oni, że nie mogą oni zagwarantować pomyślnego finału rozmów. BA oświadczyło, że rozmowy o połączeniu z hiszpańską Iberią trwają nadal.

Rozmowy w ramach sojuszu Oneworld o przyszłym scaleniu pomiędzy narodowymi przewoźnikami ze Zjednoczonego Królestwa oraz Australii zakończyły się fiaskiem, linie te nie zdołały wypracować wspólnego stanowiska. BA oraz QF nie mogły się dogadać co do długoterminowych i szczegółowych warunków połączenia, mimo to obaj przewoźnicy nadal będą ze sobą współpracować zarówno jako operatorzy oferujący loty na tych samych trasach pomiędzy UK oraz Australią, oraz jako partnerzy będący częścią Oneworld. Już na samym początku rozmów pomiędzy Brytyjczykami i Australijczykami, podkreślali oni, że nie mogą oni zagwarantować pomyślnego finału rozmów. BA oświadczyło, że rozmowy o połączeniu z hiszpańską Iberią trwają nadal.
A propos UPS otwarł (9 grudnia) nowy międzynarodowy hub w Szanghaju na lotnisku Pudong, nieprzypadkowo lotnisko to zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem tonażu cargo oraz odznacza się dynamicznym rozwojem.grztus pisze:Podobną procedurę stosuje UPS w swoim macierzystym hubie.CARGO pisze:- użycie minimalnego ciągu podczas lądowania i kołowania.
możliwe, mi bardziej prawdopodobne wydaje się scalenie Jet Airways + KingfisherG@wron pisze:Ja tu czuję kolejnego bankruta...
Pozdrawiam DŚ
To bardzo ciekawa opcja. W najbliższych miesiącach wiele się wyjaśni.CARGO pisze:mi bardziej prawdopodobne wydaje się scalenie Jet Airways + Kingfisher
Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
www.grztus.pl
ANA znowu odkłada w czasie decyzje o wyborze A380 vs. B748

All Nippon Airways obwieścił, że w warunkach globalnego kryzysu na rynku lotniczym wstrzyma się z podjęciem decyzji o zakupie największych samolotów. Zgodnie z oświadczeniem przewoźnika, które pojawiło się w październiku, Japończycy mieli ogłosić decyzje o wyborze maszyn w pierwszym kwartale 2009 choć planowym terminem był ostatni kwartał obecnego roku. W chwili obecnej trudno nawet przewidywać kiedy ANA dokona tego wyboru <na pewno nieprędko>, przewoźnik ten poczeka z decyzją do momentu aż sytuacja na światowym rynku finansowym ulegnie poprawie
Według prognoz IATA, 2009r. ma być najgorszym rokiem dla całego lotnictwa od 50 lat, rynki lotnicze na różnych kontynentach czy w różnych regionach świata mają odnotować milionowe czy miliardowe straty jednak nie oznacza to, że "na minusie" będą wszyscy i żaden z przewoźników nie zarobi. W Japonii recesja w lotnictwie objawia się na przykład po przez spadek współczynnika wypełnienia samolotów szczególnie na dalekich międzykontynentalnych trasach. Według niepotwierdzonych informacji ANA potrzebuje od 3 do 6 maszyn tego typu.

All Nippon Airways obwieścił, że w warunkach globalnego kryzysu na rynku lotniczym wstrzyma się z podjęciem decyzji o zakupie największych samolotów. Zgodnie z oświadczeniem przewoźnika, które pojawiło się w październiku, Japończycy mieli ogłosić decyzje o wyborze maszyn w pierwszym kwartale 2009 choć planowym terminem był ostatni kwartał obecnego roku. W chwili obecnej trudno nawet przewidywać kiedy ANA dokona tego wyboru <na pewno nieprędko>, przewoźnik ten poczeka z decyzją do momentu aż sytuacja na światowym rynku finansowym ulegnie poprawie

Pozdrawiam DŚ
Etihad Airways uważniej przygląda się Air Belirn

Według pojawiających się w sieci informacji, Etihad intensywnie analizuje sytuacje na rynku w związku z możliwościami, wzmocnienia swej obecności na niemieckich lotniskach co wiązałoby się z m.in. zainwestowaniem w drugiego co do wielkości floty przewoźnika w Niemczech - Air Berlin. Dlaczego właśnie ta tania linia lotnicza? Odpowiedzi jest kilka. Po pierwsze "bliższy związek" z AB dałby przewoźnikowi z ZEA szerszy dostęp do niemieckiego rynku, na którym mogłoby się znaleźć więcej pasażerów, skłonnych do wybrania długodystansowych lotów Etihad. Po drugie Etihad Airways podobnie jak Emirates stara się o uzyskanie większych praw do prowadzenia swej działalności w Niemczech (nowe huby, loty itp.) co jak do tej pory skutecznie uniemożliwia im Lufthansa poprzez silne polityczne lobby w macierzystym kraju. W końcu Air Berlin to najtańszy "obiekt" do przejęcia w Europie o tak dużej flocie i znaczącym potencjale rozwoju. W październiku szefostwo linii lotniczych z ZEA, zapowiedziało, że firma ma zamiar uczestniczyć w ruchach konsolidacyjnych na rynku, bez podania dalszych konkretów, która linia jest w ich centrum zainteresowania. W listopadzie tego roku Etihad Airways zdementował informacje o planowanym scaleniu z największym konkurentem "z własnego podwórka" - Emirates. Oficjalnie AB oraz EY nie ustosunkowały się do tych prasowych doniesień i odmówiły dalszych komentarzy na temat ewentualnego zacieśnienia współpracy pomiędzy sobą.

Według pojawiających się w sieci informacji, Etihad intensywnie analizuje sytuacje na rynku w związku z możliwościami, wzmocnienia swej obecności na niemieckich lotniskach co wiązałoby się z m.in. zainwestowaniem w drugiego co do wielkości floty przewoźnika w Niemczech - Air Berlin. Dlaczego właśnie ta tania linia lotnicza? Odpowiedzi jest kilka. Po pierwsze "bliższy związek" z AB dałby przewoźnikowi z ZEA szerszy dostęp do niemieckiego rynku, na którym mogłoby się znaleźć więcej pasażerów, skłonnych do wybrania długodystansowych lotów Etihad. Po drugie Etihad Airways podobnie jak Emirates stara się o uzyskanie większych praw do prowadzenia swej działalności w Niemczech (nowe huby, loty itp.) co jak do tej pory skutecznie uniemożliwia im Lufthansa poprzez silne polityczne lobby w macierzystym kraju. W końcu Air Berlin to najtańszy "obiekt" do przejęcia w Europie o tak dużej flocie i znaczącym potencjale rozwoju. W październiku szefostwo linii lotniczych z ZEA, zapowiedziało, że firma ma zamiar uczestniczyć w ruchach konsolidacyjnych na rynku, bez podania dalszych konkretów, która linia jest w ich centrum zainteresowania. W listopadzie tego roku Etihad Airways zdementował informacje o planowanym scaleniu z największym konkurentem "z własnego podwórka" - Emirates. Oficjalnie AB oraz EY nie ustosunkowały się do tych prasowych doniesień i odmówiły dalszych komentarzy na temat ewentualnego zacieśnienia współpracy pomiędzy sobą.
Pozdrawiam DŚ