G@wron pisze:Austrian dodał winglety do swojego pierwszego
737-700
zdjęcie
Podobnie zrobił
Jettime <którego kilka razy widziałem w wakacje tego roku>. Czarterowy przewoźnik z Danii odebrał swojego
B733 - reg. OY-JTC - po zamontowaniu wingletów. Na taką samą "operację" czekają trzy pozostałe maszyny tego typu z floty Jettime'a.
Kilka słów przypomnienia o samych wingletach i ich roli.
Po raz pierwszy testowe loty z wingletami wykonano w USA w 1977r (U.S. Air Force na LearJet 28), udowodniły one, że zastosowanie wingletów pozwala na
zwiększenie zasięgu samolotu (w tym przypadku nawet o 6.5%) oraz
poprawia stateczność kursu. Dodatkowo co bardzo ważne,
zmniejszają siłę zawirowań powietrza ciągnących się za lecącym samolotem, które powstają w czasie lotu na końcówkach skrzydeł. Gdy inny samolot przeleci przez takie zawirowania to w wyniku turbulencji może dojść nawet do utraty kontroli nad maszyną.
Wyróżniamy 2 zasadnicze typy, pierwszwe to tzw. "wingtip fences" stosowane m.in. w A310/A300/A318/A319/A320/A321/A380 , drugie to właściwe winglety tzw. "blended winglets" stosowane m.in. w A330/A340, MD11, B737NG/B757/B744, CRJ200, ERJ190, TU-204 a od nie tak dawna także w B767(winglety o wysokości 3.4m

). Nowym typem wingletów mają być tzw. "raked winglets" <winglety pochylone> których użycie planuję się m.in w A350, B748/B787/B777. Według wyliczeń Boeinga od momentu wprowadzenia wingletów dla B737 oraz B757 zaoszczędzono 1.2miliarda galonów (5.45mld l) paliwa. Obecnie 95% Boeingów 737 NG posiada winglety montowane seryjnie w czasie ich produkcji.