JAL
JL
Callsign:Japanair
Pożegnanie z Jumbo Jetami.
Ostatnie dwa Boeingi 747-400 o rejestracjach JA8087 i JA8088 należące do Japan Airlines dowiozły we wtorek 1marca 2011 roku po raz ostatni 679 pasażerów na lotnisko Narita w Tokio.
Dwa ostatnie loty 747-400 wykonały na trasach: Honolulu - Tokio oraz Okinawa - Tokio.
JL75 z Honolulu - 14 osób załogi i 258 pasażerów
JL3098 z Okinawy -20 osób załogi i 421 pasażerów
Przechodzący restrukturyzację japoński przewoźnik zakończył tym samym trwającą ponad 41 lat historię jumbo jetów w swojej flocie.
http://boardingarea.com/blogs/thingsint ... 3/mar4.jpg
http://boardingarea.com/blogs/thingsint ... mar4_2.jpg
747-100
Historia służby 747 sięga roku 1970, kiedy to w dniu 22 kwietnia przybył pierwszy z trzech zamówionych w 1968roku samolotów Boeing 747-100, mający rejestrację JA8101 .Nowa maszyna we flocie została skierowana do obsługi połączenia Tokio-Honolulu i Los Angeles.W roku 1970 dostarczono również kolejne dwa egzemplarze z pierwszego zamówienia.
Ilość egzemplarzy tego modelu jaka łącznie służyła we flocie to: 8-sztuk.
747-200B
Niespełna rok później w dniu 22 lutego 1971r. do przewoźnika trafił pierwszy 747 w wersji 200.Do końca lat siedemdziesiątych dostarczono 17-sztuk tego modelu .Nowa wersja miała silniki o większym ciągu ,wzmocniony kadłub ze względu na większą masę startową i zbiorniki paliwa o większej pojemności-dzięki temu większy zasięg .
Nowy samolot w barwach JAL odwiedził Europę we wrześniu 1971r., podczas wizyty cesarza i cesarzowej Japonii.
W roku 1972 samoloty w tej wersji zostały skierowane do obsługi połączenia Tokio-Paryż przez Anchorage i Amsterdam -trasą polarną .
Łącznie do JAL trafiły 22 egzemplarze tego modelu.
747SR
Wersja krótkiego zasięgu przeznaczona do obsługi krótkich tras o wysokim popycie.
Pierwsze cztery samoloty zostały zamówione w październiku 1972r.
Samolot posiadał wzmocnione podwozie i strukturę kadłuba umożliwiające częstsze wykonywanie operacji startu i lądowania w porównaniu do innych wersji 747, a także mniejszą pojemność zbiorników paliwa.Dzięki tym modyfikacjom samolot mógł zabrać na pokład 498-pasażerów. Pierwszy egzemplarz trafił do przewoźnika 26 września 1973roku w tym samym dniu,samolot otrzymał również certyfikat od FAA . Nowa maszyna we flocie została skierowana do obsługi połączenia Tokio-Okinawa.
Samoloty dostarczane od roku 1980 posiadały 550-miejsc pasażerskich ,w kilku starszych egzemplarzach również wprowadzono taką samą liczbę miejsc pasażerskich .
Ostatnia maszyna w tej wersji została dostarczona w roku 1986 i posiadała 563-miejsca pasażerskie
Ilość samolotów jaką posiadał przewoźnik wynosiła 11sztuk.
B747-200F
Pierwszy egzemplarz został dostarczony 17 września 1974 roku.
W październiku tego samego roku samolot rozpoczął służbę i został skierowany do obsługi połączenia Tokio-San Francisco-Nowy Jork na którym zastąpił samoloty DC-8.Maszyny Douglasa zabierały około 35-40ton ładunku ,747-200F 100ton.
W roku 1978 747F zaczęły obsługiwać nowo otwarte połączenie z Hongkongiem oraz połączenie Tokio-Hamburg-Frankfurt w kooperacji z Lufthansą.
W dniu 12 lipca 1980 roku jeden z powietrznych frachtowców przewoźnika ustanawia rekord,przewożąc 109ton ładunku na trasie Tokio-Nowy Jork.
Ogółem w służbie było 12 maszyn w tej wersji.
B747-300
Pierwszy 747-300 wszedł do użytku komercyjnego w roku 1983.W nowym modelu wydłużono górny pokład ,spiralne schody wiodące na górny pokład zostały zastąpione nowymi i zostały przeniesione z centrum górnego pokładu do tylnej części .Nowy model został dostarczony przewoźnikowi w dniu 30 listopada 1983 roku,15grudnia samolot rozpoczął swoją służbę we flocie .
W roku 1986 dzięki nowym samolotom otwarto bezpośrednie połączenie z Chicago, Londynem i Paryżem.
Łącznie dostarczono 16 samolotów tego typu wliczając wersję SR.
JAL miał największą flotę 747classic pomiędzy rokiem 1987,a 1989 łączna liczba samolotów wynosiła 65 egzemplarzy .
Ostatni egzemplarz zakończył służbę 31lipca 2009 roku
747-400
Pierwszy 747-400 dla JAL przybył na lotnisko Tokio-Narita w dniu 14 lutego 1990roku.
Trasy inauguracyjne na których zaczął latać to:Tokio-Seul, Tokio(Haneda) -Fukuoka i Tokio-Okinawa.
Model 747-400D posiadający 568-miejsc pasażerskich przeznaczony był do obsługi ruchu krajowego pierwszy samolot został dostarczony w październiku 1991roku.Ilość samolotów 747-400 wszystkich wersji jakie służyły we flocie wynosiła 44 egzemplarze .

Pozdrawiam,Marek.
MAK102+K10D
UL867,UT708,UT710,UN869,UN871,UP733,KENIN-GOVEN
---------------------------