Zimowe METAR'y

Czyli kiedy i gdzie można sie spodziewać czystego nieba....
Awatar użytkownika
boryfik
Donator
Posty: 160
Rejestracja: 15 lipca 2009, 22:12
Lokalizacja: Nowy Wiśnicz

Witam!
Zacznę cytatem z klasyka: "Ja rozumiem, że wam jest zimno, ale jak jest zima to musi być zimno ! (...) Takie jest odwieczne prawo natury ! :mrgreen:

A teraz do rzeczy. Temat ten próbowałem poruszyć na sąsiednim forum lotniczym, ale problem sam w sobie nie został wyjaśniony do końca pomimo tego, że wydawało mi się że był, a chodzi o pewien fragment zimowych METARów mówiących o stanie pasa. Poniżej kilka przykładów z dzisiejszego wieczora:

METAR: EPWR 232100Z 32007KT 9999 -SN SCT009 BKN048 M01/M02 Q1021 R11/51//94
METAR: EPSC 232100Z 00000KT 9999 SCT013 BKN021 M01/M01 Q1022 R13/29//95
METAR: EPWA 232130Z 35008KT 9999 FEW040 M03/M06 Q1017 R33/2///65 NOSIG
METAR: EPKK 232130Z 29004KT 7000 -SHSN SCT020CB BKN033 M02/M03 Q1017 RESHSN R25/41//60

Moje pytanie dotyczy sposobu poprawnego odczytania pogrubionych fragmentów METARów oraz tego jakich właściwości/parametrów dotyczą.

W ramach dyskusji na sąsiednim forum rzucono mi linkami do takiego pojęcia jak MOTNE, ewentualnie SNOWTAM, a w poniższych linkach:
http://www.hilmerby.com/fom/proc_motne.html
http://home.arcor.de/berlin-rundflug/motne.htm
http://www.b737mrg.net/downloads/b737mr ... mmetar.pdf, opisano sposób kodowania informacji o stanie pasów za pomocą zestawu cyfr, ale to co podane jest w powyższych przykładach dzisiejszych METARów raczej nie pokrywa się z tym wyjaśnieniem, które pojawia się w linkach powyżej, ponieważ zasadnicza różnica to ilość cyfr i znaków. Na upartego można spróbować coś tam dopasować, np. ostatnie cyfry, które mogłyby oznaczać friction coefficient/braking action, ale nie wiem czego dotyczą wcześniejsze cyfry - rodzaju pokrycia, grubości? A może tu wszystko jest tylko nie umiem tego odczytać poprawnie? :oops:

Tymczasem na niektórych lotniskach w Polsce pojawia się taki zapis dot. stanu pasa:

METAR: EPRZ 232200Z 30006KT 9999 OVC011 M03/M04 Q1016 R27/820154
METAR: EPGD 232200Z 06005KT 020V090 9999 -SN FEW015 BKN038 M02/M05 Q1020 R11/490238
i to da się jakoś "rozkodować", np. powyższy Gdańsk - Pas o kierunku 11(R11), pokryty suchym śniegiem (cyfra 4),pokrywającym od 51 do 100% powierzchni pasa (cyfra 9), grubość pokrywy śnieżnej 2 mm (cyfry 02), współczynnik tarcia 0.38 (cyfry 38)

Czyżby istniały dwa równorzędne i dozwolone sposoby zapisywania informacji o stanie pasa? Jak odczytywać te z pierwszych przykładów?

Pozdrawiam i błękitnego nieba życzę!
TPL 20x80, Celestron 15x70, UBC125XLT
Awatar użytkownika
vader
Administrator
Posty: 2854
Rejestracja: 13 stycznia 2008, 11:33
Obserwuję: niebo :)
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

Nie wiem czy widziałeś boryfik na stronie: http://www.ais.pata.pl/
AD 1.2 Służby ratownicze i przeciwpożarowe oraz plan odśnieżania.
N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, 12x50, 8.5x32, 2x53
Uniden UBC125XLT, PlanePlotter: mo i vo
Obrazek
Awatar użytkownika
boryfik
Donator
Posty: 160
Rejestracja: 15 lipca 2009, 22:12
Lokalizacja: Nowy Wiśnicz

Mateusz dziękuję i pozdrawiam :-)
TPL 20x80, Celestron 15x70, UBC125XLT
Awatar użytkownika
vader
Administrator
Posty: 2854
Rejestracja: 13 stycznia 2008, 11:33
Obserwuję: niebo :)
Lokalizacja: Wieliczka
Kontakt:

boryfik pisze:Mateusz dziękuję i pozdrawiam :-)
Proszę bardzo, czytałem dziś ze 2godz. różne .pdf i tak sobie skojarzyłem właśnie o tych METARach

ps. poza tym polecam zaglądać od czasu do czasu na stronę AIP Polska, sporo ciekawych informacji ;-) (głównie dla początkujących)
N 10" 'Simon II' + SCT 5", EOS 70D, 12x50, 8.5x32, 2x53
Uniden UBC125XLT, PlanePlotter: mo i vo
Obrazek
ODPOWIEDZ