LISTOPAD 2008

Zapraszamy do dyskusji na temat nowych samolotów, malowań, linii, tras, lotnisk itp...
CARGO
Posty: 344
Rejestracja: 26 października 2008, 23:09
Lokalizacja: Proszówki

Pierwszy lot chińskiego ARJ21

Dzisiejszego dnia miał miejsce pierwszy lot ARJ21-700. Samolot wzbił się w "dziewiczy rejs" z lotniska Dachang w Szanghaju, lot trwał 61 minut, odbywał się na wysokości około 2.5km i zakończył się pełnym sukcesem, wszystkie sprawdzane elementy i układy działały bez zarzutu. Producenci ARJ21 pracują w pocie czoła by samolot uzyskał niezbędny chiński certyfikat, dopuszczający maszynę do użytku. Niemniej ważnym celem dla producenta pozostaje terminowe(do końca roku 2009) dostarczenie pierwszego egzemplarza do odbiorcy - Shandong Airlines.
ACAC ARJ21 Xiangfeng <tak brzmi jego pełna nazwa> - to pierwszy całkowicie chiński odrzutowiec, który został zaprojektowany i wyprodukowany w ChRL. Pomimo tego program produkcji jest wspierany przez wiele amerykańskich i europejskich firm z branży (np. Antonov zaprojektował winglety). Nieprzypadkowo ARJ21 przypomina nieco MD-90, Chińczycy podpisali umowę licencyjną o wykorzystaniu do budowy swojego samolotu narzędzi oraz instalacji, które służyły do produkcji maszyn McDonnell Douglas. ARJ21-700 może zabrać na pokład do 95 pasażerów, jego zasięg to 3700km. Obecnie producent ma 156 potwierdzonych zamówień na tą maszynę.
<zdjęcia TU>
Darek Rz pisze: Dołączam sie do pochwał i oby tak dalej -Brawo CARGO

pozdrawiam
@ Darek Rz Dziękuję :-) i Pozdrawiam
Pozdrawiam DŚ
CARGO
Posty: 344
Rejestracja: 26 października 2008, 23:09
Lokalizacja: Proszówki

Air Timor to nazwa pierwszych w historii linii lotniczych ze Wschodniego Timoru(rząd tego kraju będzie posiadał 10% udziałów). Nowy przewoźnik rozpocznie działalność drugiego lutego 2009 roku, współpracując z australijskim SkyAirWorld, który "pożyczy" mu E190 na rok i przeszkoli nową załogę. Air Timor zaoferuje połączenia z Dili(stlolica) do Darwin oraz Denpasar, konkurentami dla nowej linii będą tacy przewoźnicy jak Air North i Merpati.

SAS planuje nabycie 34% udziałów w Estonian Air, które posiada aktualnie estoński rząd. Obecnie do SAS należy 49% udziałów i jeśli dojdzie do sprzedaży akcji to przewoźnik ze Skandynawii będzie posiadał kontrolny pakiet udziałów w Estonian Air. Po przejęciu SAS ma zamiar poważnie doinwestować narodowego przewoźnika z Estonii.

Cathay Pacific Airways będzie negocjował z Boeingiem umowy w celu opóźnienia o 3 lata dostaw zamówionych wcześniej samolotów. Przewoźnik ma zamówione takie maszyny: 10 x 748F, 4 x 744ERF oraz 21 x 773ER, które miały terminowo trafić do floty do końca roku 2011.

Brytyjski Monarch Airlines domalował na swoim B757 G-MONJ napis - "THE CAPTAIN'S CHOICE TOUR". Samolot ten będzie wykonywał specjalne("Around The World") loty zaplanowane w zimowym kalendarzu przewoźnika.
Pozdrawiam DŚ
CARGO
Posty: 344
Rejestracja: 26 października 2008, 23:09
Lokalizacja: Proszówki

Kryzys na lotnisku Suvarnabhumi (BKK) trwa nadal

Od kilku dni na najważniejszym lotnisku w Tajlandii - Suvarnabhumi International Airport - jest bardzo niespokojnie. Port lotniczy został zablokowany przez rozwścieczony tłum antyrządowych protestantów. Wszystkie wyloty wczorajszego dnia zostały wstrzymane, uczestnicy antyrządowych demonstracji przejęli kontrolę także na drugim lotniskiem Don Muang, który obsługiwał głównie ruch krajowy. Protestanci ogłosili, że każda z linii lotniczych, która chce wylądować na lotnisku BKK musi prosić ich o zgodę. Oznacza to setki turystów uwięzionych na lotnisku, którzy nie mogą wyruszyć w powrotny lot. Dzisiejszego dnia policja starła się z tłumem, policjanci próbowali ograniczyć napływ do Suvarnabhumi kolejnych protestantów ale w wyniku konfrontacji musieli opuścić punkt kontrolny na drodze prowadzącej do lotniska. Zdecydowana większość przewoźników została zmuszona do zmiany docelowego lotniska, w większości ruch z BKK został przeniesiony do U-Thapao (UTP), portu lotniczego odległego o 140km od stolicy Tajlandii. Zrobiły tak m.in takie linie jak: MH, SQ, 9W, CX, VN, KE, NH, VV, AF, OS, GF, WY i wiele innych. Niektóre loty do BKK zostały odwołane np. wczorajszy wieczorny lot Finnair'a. Błyskawicznie w związku z tą kryzysową sytuacją zadziałał Etihad Airways ogłaszając dodatkowe loty ratunkowe po setki uwięzionych pasażerów, którzy nie mogą powrócić do Abu Dhabi. Loty są wykonywane przez B777 na trasie AUH - UTP - AUH. Wszystkich pasażerów udających się do Tajlandii, niepewnych czy i dokąd ich lot się odbędzie, prosi się o śledzenie na bieżąco specjalnych komunikatów na stronach poszczególnych przewoźników.
Pozdrawiam DŚ
Awatar użytkownika
grztus
Posty: 1262
Rejestracja: 05 lutego 2007, 17:57
Lokalizacja: Radom/Warszawa
Kontakt:

Ciekawa wzmianka na temat incydentu z Kamerunu (24.11.2008):
All passengers were evacuate without serious injuries. The 757 was later removed to the tarmac where it is awaiting repairs. At the time of the incident, the aircraft carried out a Hadj flight carrying muslim pilgrims stranded at Goroka to Saudi Arabia. It is understood that the numbers of passengers on board exceeded the number of available seats, a practice that was exceptionally granted by Cameroon Civil Aviation Authority because the flight was oirginaly planned with a larger Boeing 747.
W skrócie: do 757-200 upchnięto pasażerów Jumbo Jeta :shock: I to LEGALNIE :!:
Grzegorz Tuszyński
www.grztus.pl
CARGO
Posty: 344
Rejestracja: 26 października 2008, 23:09
Lokalizacja: Proszówki

Drugi Tu-214 dla Transaero Airlines
Obrazek
28 listopada Gorbunov Kazan Aircraft Production Association (KAPO) przekazał przewoźnikowi drugiego już Tupoleva Tu-214. Samolot ten otrzymał inny niż początkowo zakładany(RA-64513) numer rejestracyjny - RA-64549. Pierwszy Tu-214 trafił do Transaero w kwietniu 2007 roku. Zgodnie z zawartą w lutym 2005 r. umową leasingową rosyjski przewoźnik miał otrzymać w okresie 2005-2007 dziesięć Tu-214 na czas pięciu lat <ciekawe kiedy dostarczą pozostałe 8 maszyn, terminowo to powinno wyglądać tak: 2005 - 1, 2006 - 4, 2007 - 5>. Tu-214 to jeden z wariantów Tu-204, choć technicznie to dwa takie same samoloty. Maszyny te różnią się miejscem produkcji: Tu-214 w Kazaniu przez KAPO a Tu-204 w Uljanowsku przez Aviastar-SP. Kolejna różnica jest taka, że Tu-204 ma dwa wyjścia awaryjne a Tu-214 ma trzy. Oprócz Transaero Tu-214 użytkują tacy przewoźnicy jak Dalavia (5 maszyn) oraz Rossiya (3 maszyny).
jubell pisze:
CARGO pisze:(...) LOT-owski B767 podobno jest w trakcie przemalowywania.
Mowa o ex. SP-LOA(... )
TAK (XA-MXN) teraz wygląda samolot, którego dawniej nazywaliśmy "Gniezno" :roll:
Pozdrawiam DŚ
CARGO
Posty: 344
Rejestracja: 26 października 2008, 23:09
Lokalizacja: Proszówki

Czy Airbus "wydoli" z dostawami A380?
Obrazek
Europejski producent samolotów z Tuluzy nadal wierzy, że plan dostarczenia dwunastu A380 w tym roku, jest możliwy do wykonania. Pracownicy Airbusa pracują ciężko by osiągnąć zamierzony cel, który wydaje się jak najbardziej realny. "Walka z czasem" będzie trwać do ostatnich dni tego roku i wtedy też okaże się jaki będzie rezultat, czy dwunasty A380 trafi do odbiorcy w Q4/2008 czy Q1/2009. Początkowo Airbus zakładał, że w obecnym roku dostarczy 13 maszyn, jednak rzeczywistość pokazała, że liczba ta musi zostać zredukowana do 12. Plan dostaw w 2009 r. także został zmniejszony z 25 do 21 samolotów. Dla przypomnienia w tym roku, do dzisiejszego dnia, Airbus dostarczył 9 maszyn: 5-SQ, 3-EK, 1-QF. Czekają nas jeszcze planowo 3 dostawy - 2 dla QF oraz 1 dla EK.
Air France, będzie czwartym z kolei przewoźnikiem mającym we flocie Superjumbo, samolot ma trafić do AF w październiku 2009, LH ma otrzymać swojego pierwszego A380 nie wcześniej jak styczniu 2010 roku. Francuzi niedawno otwierali nowiutki hangar specjalnie dla przyszłej super maszyny.
<TU zdjęcia z testów w hangarze>
Pozdrawiam DŚ
CARGO
Posty: 344
Rejestracja: 26 października 2008, 23:09
Lokalizacja: Proszówki

Enerjet otrzymał niezbędne licencje
Obrazek
Kanadyjski nowy operator z siedzibą na lotnisku Calgary International Airport, otrzymał wczoraj dwie bardzo ważne licencje - Air Operators Certificate (AOC) oraz Air Operators License (AOL), obie wydane przez Urząd Transportu w Kanadzie. Pierwszy certyfikat to potwierdzenie, że przewoźnik spełnił surowe wymogi stawiane bezpieczeństwu pasażerów oraz obsługi technicznej działalności, natomiast AOL mówi o finansowej odpowiedzialności prowadzonych usług lotniczych. Bez spełnienia tych formalności Enerjet nie mógł realnie wystartować ze swoim biznesem. Nowy przewoźnik ma się specjalizować w lotach czarterowych na terenie Kanady oraz USA, głównie dla biur podróży. Działalność, która ma ruszyć w styczniu przyszłego roku ma obsługiwać B737-700 C-GOEJ.
Pozdrawiam DŚ
CARGO
Posty: 344
Rejestracja: 26 października 2008, 23:09
Lokalizacja: Proszówki

Hybrydy, Hybrydy, komu Hybrydę?

<we wszystkich przypadkach chodzi o malowania a nie o typ samolotu>

Saudi Arabian Airlines + Onur Air = A321-131 TC-OAK

Garuda Indonesia + Flygobespan = B767-300 G-CDTP

Bimman Bangladesh + Kabo Air = B747-200 5N-MAD

Taki się akurat złożyło, że wszystkie samoloty hybrydy obsługują tegoroczny ruch związany z muzułmańskim świętem Hadżdż- pielgrzymką do Mekki. Bardzo wielu przewoźników dodało mnóstwo czarterowych lotów do i z Jeddah (JED), najbliżej Mekce położonego lotniska. Na te kilkanaście dni JED staje się jednym z najważniejszych i najbardziej zatłoczonych lotnisk na świecie.

Caribbean Airlines wyleasingowało Boeinga 737-8K2 należącego do holenderskiej Transavii. Efektem tego jest samolot PH-HZN w pełnym malowaniu holenderskiego przewoźnika z napisem "Caribbean Airlines" na kadłubie.

Natomiast Safi Airways "wziął w leasing" Boeinga 737-322, który jest własnością Jordan Aviation. Rezultat podobny do przykładu podanego wyżej, JY-JAD w barwach Jordan Aviation z tytułem "Safi Airways".
Pozdrawiam DŚ
ODPOWIEDZ